ICF’s Professionelle Coaching Kernekompetencer
International Coach Federation - ICF - har defineret de nedenstående 11 kernekompetencer. De er blevet udviklet for at skabe en større forståelse for de færdigheder og den indstilling, der kræves af den professionelle coach i dag.
Kompetencerne kan bl.a. bruges til at sammenligne den uddannelse, der forventes af ICF’s medlemmer, og den træning, den enkelte coach har modtaget. Desuden danner kompetencerne grundlaget for eksamen ved ICF’s certificeringer af professionelle coaches.
Kernekompetencerne er inddelt i 4 grupper. Gruppernes inddeling er baseret på den logiske sammenhæng mellem de enkelte grupper. Inddelingen er ikke vægtet, idet enhver kompetent og professionel coach bør udøve samtlige kompetencer.
De 4 grupper og de 11 kernekompetencer er:
A. Rammer for coachingen
- Efterlevelse af etiske regler og professionelle standarder
- Etablering af coachingaftalen
B. Opbygning af tillidsforhold
- Etablering af tillid og fortrolighed med klienten
- Nærvær under coachingen
C. Effektiv kommunikation
- Aktiv lytning
- Kraftfulde og effektive spørgsmål
- Direkte kommunikation
D. Fremme af læring og resultater
- Skabe bevidsthed og forståelse
- Handlingsplaner
- Planlægning og målsætning
- Håndtering af fremskridt og ansvarlighed